niedziela, 9 października 2016

"Kocham Cię!" (cz. 1)

Kocham Cię! to najbardziej pożądany zwrot na świecie. Ktoś przedstawia komuś lub czemuś swój stan, zaangażowanie, pogląd...  Ten zwrot posłuży mi teraz do zobrazowania zasad logicznego korzystania ze słów.

Pierwsza sprawa - co ja wiem o tym zwrocie? Z czym mi kojarzy się ten zwrot ? Druga sprawa - czy tak samo odbiera ten zwrot druga osoba?

Posłużę się pewnym historycznym przykładem (na podstawie https://pl.wikipedia.org/wiki/Triumf) .

W czasach republiki rzymskiej jednym z najwyższych zaszczytów przyznawanych przez senat zwycięskiemu wodzowi była zgoda na uświetnienie odniesionego zwycięstwa przez kosztowny pochód tryumfalny. Prowadzono w nim jeńców wojennych — królów, książąt i wodzów z rodzinami i służbą - upokorzonych i pohańbionych. Kiedy pochód podążał ulicami Rzymu, tłum rzucał kwiaty przed rydwan tryumfatora, a wzdłuż całej drogi rozchodził się zapach spalanego kadzidła. Jego woń zwiastowała zwycięskim żołnierzom zaszczyty i spokojniejsze życie. Natomiast skazanym jeńcom zapowiadała śmierć, zabijano ich bowiem na koniec uroczystości.

Kiedy więc wypowiadamy słowa lub zwroty pamiętajmy, że każde z nich wydziela ten sam zapach, ale dla każdego ma on inne znaczenie. Może wręcz śmierdzieć!

Zwrot "kocham Cię" inaczej odbierze osoba zgwałcona, molestowana, a inaczej szczęśliwy współmałżonek. Inne znaczenie będzie miał dla opiekuna, dziecka, amanta czy sadysty. Ten sam zapach, a może śmierdzieć!

Przypomina to także wręczanie prezentu w pudełku. Warto zadać sobie pytania:
1. Czy zawartość jest rzeczywiście prezentem czy manipulacją?
2. Czy jest to prezent ode mnie czy ktoś mi doradzał co sprezentować, ofiarować?
3. Czy przed wręczeniem sprawdziłem zawartość, bo może ktoś podmienił?
4. Czy moje zachowanie podkreśla wartość obdarowywanego czy moją hojność?
5. Czy obdarowywany po otwarciu będzie zadowolony z prezentu? Czy w ogóle ma prawo przyjąć ten prezent?
6. Czy ten prezent podaję czy rzucam, czy daję sam czy przez posłańca?

Warto poważnie traktować słowa, zwroty, zdania, konteksty, ponieważ, jak powiedział Stefan Żeromski - "genialne słowa trafiają w duszę nawet wtedy, gdy je wypowiada, nie rozumiejąc zupełnie, błazen prowincjonalny z mianem artysty".

Znając te zasady, znamy też odpowiedź na pytanie - dlaczego ludzie pozwalają sobą manipulować? Ponieważ to, co słyszą, zaspokaja ich pragnienia lub potrzeby, których wyczekują albo boją się w przyszłości poznanych wcześniej zdarzeń.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz